Соціальна відповідальність бізнесу в Україні: прогнози на майбутнє, особиста мотивація та допомога дітям-сиротам

Соціальна відповідальність бізнесу в Україні: прогнози на майбутнє, особиста мотивація та допомога дітям-сиротам

17.05.2020

 

В Україні набирає обертів тема соціально-відповідального бізнесу. Проте це лише початкові кроки, і компаній, які готові допомагати та займатися благодійністю, не мільйони і навіть не тисячі. Бо сьогодні в нашій державі не весь бізнес готовий брати на себе відповідальність за соціально важливі проекти. Чому так, та яка мотивація компанії «UKRAVIT» допомагати, коли це вкрай необхідно, – ми дізналися у її власника, Віталія Ільченка.

 

  Сьогодні в підприємницькому співтоваристві активно     обговорюють тему соціальної відповідальності бізнесу. Як представник компанії, що має досвід в цій темі, на Вашу думку, яка ситуація в країні з соцвідповідальним бізнесом?

  • Розпочнемо з того, що чіткого визначення соціальної відповідальності бізнесу немає. Немає з тих причин, що, на відміну від відповідальності, наприклад, юридичної, тут немає чітких критеріїв, а отже, це поняття досить суб’єктивне. Та й саме воно може варіюватися – залежно від розміру компанії, її капіталу, специфіки роботи, можливостей тощо. Тож по суті, це добровільне прийняття і впровадження бізнесом такої політики, що сприяє розвитку суспільства та країни в цілому, відповідає загальноприйнятим і людським цінностям. Найвищий рівень соціальної відповідальності бізнесу ми можемо спостерігати у найрозвиненіших країнах: там усі бізнес-процеси перебігають прозоро та офіційно, а вже згадана відповідальність перед соціумом та країною початково закладається в місію. В Україні ж, на жаль, все це поки що не дуже розвинене. Адже велика частка наших підприємців зацікавлена винятково в отриманні максимального прибутку, не розуміючи, що благополуччя країни в цілому відбивається й на них в тому числі. Екологія, рівень освіченості населення, його культура, вміння створювати і впроваджувати технології – все це є основою будь-якого бізнесу, з одного боку, й залежить від його розвитку – з іншого. Тому якщо ми прагнемо досягти успіху в Україні, ми, бізнесмени, маємо, в першу чергу, бути соціально відповідальними і розвивати не лише свій конкретний напрямок, а дивитися на всі процеси ширше.

 

Сучасний бізнес дедалі більше «переглядає» свої орієнтири та пріоритети. Як Ваша компанія «прийшла» до соціально відповідальної позиції?

  • Бажання працювати на благо своєї країни та соціуму не приходить нізвідки – воно або початково є, або його немає. Від дня заснування ми будували бізнес на соціально-відповідальних засадах, а однією зі своїх цінностей визначили патріотизм. Для нас це означає прозорий бізнес, який піклується не лише про власні прибутки, але й про процвітання агроіндустрії та нашої країни в цілому. Для цього ми принципово ведемо усі справи в Україні, хоч неодноразово отримували пропозицію перевести їх за кордон, створюємо робочі місця для українців із гідною заробітною платою, платимо податки в державну казну, опікуємося дитячим та молодіжним спортом, інвестуємо в науку та технології, які, на нашу думку, допоможуть розвиватися Україні, турбуємося про екологію, ну й, звісно, займаємося благодійністю. Я вважаю, неможливо побудувати передову країну, коли в ній розвинений лише бізнес чи інший напрямок. Розвиватися потрібно всебічно та гармонійно – в цьому запорука майбутнього успіху.

 

В цей нелегкий для країни (та й світу) час Ваша компанія стала однією з перших, хто підтримав благодійну ініціативу нашого Фонду – допомогти дітям. Безумовно, це показник великої соціальної відповідальності компанії. Чим ви були вмотивовані?

  • Ще до введення карантину наша компанія виготовляла антисептик для власних потреб. А з поширенням пандемії ми наростили виробництво, аби мати змогу забезпечити ним усіх своїх співробітників. Згодом через співробітників, їх родичів та знайомих інформація поширилася й на ширші кола. Побачивши на тлі дефіциту подібних засобів високу в них потребу, ми вирішили, що можемо допомогти й іншим. Адже деякі установи, особливо у світлі того, що певні виробники в цей складний час просто спекулювали цінами на товари першої необхідності, просто не могли дозволити собі придбати все необхідне. Спочатку ми забезпечили дезінфікуючим засобом лікарні Черкас та Черкаської області, а згодом ареал допомоги розширився – до нас почали звертатися медики Кіровоградської, Полтавської, інших областей. На кожну лікарню ми виділяли в середньому 200-500 л дезінфектанта із розрахунку, що одній особі при інтенсивному користуванні 0,5 л флакона вистачить на 12-14 днів. Окрім медичних закладів, ми також надавали допомогу підрозділам ДСНС, поліції, підприємствам аграрного сектора тощо. В цілому, за цей час ми безкоштовно передали близько 80 тис. л антисептика. І плануємо й надалі, по можливості, допомагати тим, хто цього найбільше потребує.

 

Підприємництво в Україні змінюється, а соціальні благодійні ініціативи бізнесу – не підтримуються державою. На вашу думку, чи потрібна така підтримка?

  • На мою думку, підтримка не буде зайвою ніколи. Тим паче, підтримка держави. Адже скільки хорошого та корисного ми б не зробили поодинці, гуртом ми можемо набагато більше. А якщо на цей напрямок бізнесменів ще й скеровує держава, це починає із особистої ініціативи перетворюватись на державний курс, який кожен зобов’язаний підтримати. Тому я щиро сподіваюся, що наша влада розуміє це і врешті-решт очолить ці процеси. Проте, відразу відзначу, що працювати така схема буде лише в тому випадку, якщо на її шляху не стоятимуть ані корупція, ані бюрократія.

 

Як Ви вважаєте, чи можна змінити культуру благодійництва та зробити «моду» на соціальну відповідальність бізнесу?

  • Аби сформувалась якась культура, потрібен час. І наполеглива робота. Сьогодні благодійністю поки що займається не так багато бізнесменів. Та якщо продовжувати це робити і говорити про те, яку користь це приносить не лише окремим людям, а й громадськості, всій країні, а також забезпечити прозорість цих процесів, нас стане більше. І ось тоді, я впевнений, благодійність буде не приводом для піару, а невід’ємною складовою культурного та соціального життя українців. А бути соціально відповідальним і допомагати тим, хто цього потребує, стане не просто модним – це буде сприйматися природно для кожного бізнесмена країни.